Je bent slachtoffer van phishing?
Je bent slachtoffer van phishing?
Je kent het helaas wel allemaal. Zoals onder andere nep advertenties, phishing, valse e-mail berichten, dreigementen met Bitcoins. We denken allemaal dat we daar niet intrappen. We overkomen dit toch niet word er vaak gedacht. Maar wat als dit wel gebeurd? Zorg in ieder geval voor een goede virusscanner.
Internetfraude neemt toe
Ze hebben de verzamelnaam ”internetfraude”. Onder deze naam vallen erg veel categorieën onder andere:
- Valse e-mail berichten
- Webwinkels die helemaal niet bestaan
- Spookfacturen die zo maar gestuurd worden
Deze criminelen zijn op zoek naar uw geld, uw persoonlijke inloggegevens, e-mail adres, telefoonnummer of creditcardgegevens. Wat moet je doen als je hier in getrapt bent?
Help ik heb een verkeerde bijlage geopend
Je hebt een e-mail gekregen met een bijlage die bijvoorbeeld een factuur was. Deze heb je geopend, maar nog niets gemerkt. Wat nu?
Sluit direct het e-mail programma af en zet de netwerkverbinding van de computer of laptop uit. Indien je een virusscanner hebt update deze eerst en laat deze een volledige scan uitvoeren. Ga zeker niet met bankzaken aan de gang via de computer of laptop, maar wacht eerst de scan af. Je kunt eventueel contact met ons opnemen voor meer informatie. Indien de e-mail van een bekend bedrijf of persoon is kun je het beste even contact opnemen met diegene. Leg de situatie in dat geval even uit en laat de andere partij de hardware nakijken.
Ik heb geklikt op een phishing link!
Je hebt per ongeluk op een verkeerde phishing link geklikt? Bijvoorbeeld in een e-mail of andere net advertentie. Er kan namelijk gevaarlijke software geïnstalleerd zijn zonder dat je het in de gaten hebt gehad. Heb je het vermoeden, dan kun je het beste de volgende stappen volgen:
- Via welke manier kwam je op de website?
- Is het bedrijf wat er achter staat wel echt?
- Laat eerst de virusscanner volledig je computer of laptop scannen.
- Heb je inloggegevens ingevuld? Verander dan direct het wachtwoord.
- Indien je je telefoonnummer hebt ingevoerd kan het zijn dat deze gebruikt word voor abonnementen. Bekijk op de volgende website meer informatie: PayInfo.
- Heb je bank gegevens ingevoerd? Neem direct contact op met de bank!
Heb je geld overgemaakt naar de oplichter?
Indien je geld overgemaakt hebt naar de oplichter? Neem dan direct contact op met de politie en doe aangifte. Je kunt hiervoor een afspraak maken via 0900-8844. Dit is het landelijke telefoonnummer va de politie. Neem ook contact op met de bank waarmee je de betaling verricht hebt.
Mocht je nog meer informatie willen kun je altijd nog even contact opnemen en de computer of laptop volledig te laten opschonen of te herstellen.